Apa itu "PLACENTA PREVIA" Atau URI DI BAWAH ?

Dalam entri yg lepas, sy ade critekan ape itu Placenta atau Uri.
Kali ini sy akan critakan ape itu "PLACENTA PREVIA"

So recap balik jap ape itu normal placenta melalui gmba ni.

Jadi apa itu "Placenta Previa"?
Dr akan selalu cakap uri puan berada di bawah? Dah takut da pesakit bile Dr ckp mcm tu.. " Apa maksudnye Dr?" itula soklan yg akan dikemukakan oleh pesakit. 

Seeloknye uri tu tidak menganggu saluran peranakan si ibu. Bermakna baby senang nak kuar dulu baru diikuti dengan uri semasa proses bersalin.

Tapi kalau uri sebuk berada mendekati atau menutup saluran peranakan, mcm mana baby anda nak keluar secara proses bersalin biasa?

Itula yang kami selalu perhatikan semasa anda buat follow up. Bila kite scan, kite bukan shj tengok pertumbuhan baby anda tp kedudukan uri jugak. So ini antara posisi uri yg perlu diambil perhatian oleh Dr semasa check anda.


Bila Dr mengesahkan uri anda mendekati saluran peranakan.. Kompem bakal
Ibu dan bapa akan risau sebab kene bedah xboleh beranak biasa..

**Sebenarnye tak semestinye kene bedah. Bile dlm jangka masa awal kandungan, baby akan pusing2 and uri pun akan bergerak sama. Bermaksud uri masih ade peluang untuk naek ke atas dan tidak menutupi saluran peranakan anda. So xsemestinye terus kene buat keputusan nak operate.

Dr akan pantau dan bila tiba waktu untuk bersalin, Dr yang jaga anda pasti akan memberitahu anda apakah rawatan terbaek untuk anda samada kene bedah atau beranak biasa. Jadi xperlu risau. Jangan buat diri anda stress psl hal ni. Biar Dr je yang pening fikir. Hehe.

Jadi ingin sy tekankan disini betapa pentingnya Follow up dgn Dr anda and pemeriksaan ultrasound :-)